Meditatie

Amma zegt dat ware meditatie een staat van bewustzijn is, een ervaring. Diegenen die tot God bidden en oprecht tot Hem mediteren, zal het aan niets essentieels ontbreken. Dat is Gods beslissing en Amma’s eigen ervaring. De voortdurende gedachte aan God, die lijkt op de eeuwige stroom van een rivier, is meditatie. Meditatie is goed, zelfs voor kleine kinderen. Hun intelligentie wordt er helder van, hun geheugen wordt beter en zij zullen er goed door kunnen leren.

‘Gelukzaligheid bereiken we door de geest op te lossen, niet door de verwerving van uiterlijke objecten. Door meditatie kunnen we daarentegen alles bereiken, inclusief gelukzaligheid, een lang leven, genade, gezondheid, kracht, intelligentie en vitaliteit. Maar meditatie moet in eenzaamheid en met zorgvuldigheid op de goede manier worden beoefend.’ En: door meditatie moeten wij ‘…leeg worden zoals de hals van een fluit, zodat de klank van God door ons kan weerklinken zoals door een blaasinstrument.’

‘Amma benadrukt dat je ervan doordrongen moet zijn dat er niets verheveners is dan God in gedachten te houden. Dan kun je namelijk zelfs midden in je werk tijd voor meditatie vinden. Zodra je wakker bent, mediteer je tien minuten. Nadat je je gewassen hebt, mediteer je nog eens een half uur. In het begin is het voldoende om kort te mediteren; daarna kun je aan het werk gaan. Al het werk waarbij je een mantra herhaalt, of voortdurend aan God denkt, is ook meditatie.’

Amma’s IAM® meditatie wordt in vele landen gratis of tegen onkostenvergoeding aangeboden door speciaal getrainde leraren. Verder heeft Amma door de jaren heen ook veel praktische algemene adviezen gegeven voor meditatie.
Hier meer informatie over de Nederlandse IAM® cursussen.

Prakische tips voor meditatie

Heel praktisch betekent een en ander dat wij een plek in ons huis moeten inrichten voor meditatie. We kunnen een klein tempeltje maken met een afbeelding van een godheid die we vereren. Op een bepaalde tijd – het beste ‘s morgens of ‘s avonds – gaan we dan naar deze plek en branden een kaars en wat wierrookstokjes.

We gaan rustig zitten en beginnen ons te ontspannen door op onze ademhaling te letten. Zodra onze ademhaling en onze geest tot rust zijn gekomen, kunnen we beginnen met de concentratie op de mantra (voorzover we er een gebruiken), op het licht van een kaars of op de afbeelding van de godheid.

Vanzelfsprekend schiet ons juist nu te binnen, wat we overdag willen gaan doen, of wat we overdag juist vergeten zijn. Ook heel ongewenste gedachten kunnen opkomen, waar we helemaal niet naar willen kijken. Het is belangrijk deze gedachten niet weg te duwen, maar er van een afstand naar te kijken, als naar wolken die aan de hemel voorbij drijven. Tracht je niet met de gedachten te identificeren, dan verdwijnen ze vanzelf.

‘Lieve kinderen, wanneer je gaat zitten mediteren, denk dan niet dat je je gedachten direct stil kunt zetten. Eerst moet je je hele lichaam ontspannen. Zorg ervoor dat je rechtop zit en je ruggegraat recht houdt. Doe dan je ogen dicht en concentreer je op je adem. Wees je bewust van je inademing, en dan weer van je uitademing. Word je bewust van dat proces, zodat je geest wakker kan blijven.

Als je een tijdje zo zit, zal je denken kalmeren. Je kunt verder gaan met je aandacht op je ademhaling te blijven richten, of je kunt mediteren op de vorm van een geliefde godheid.

‘Kinderen, ontdek het geheim van de gelukzaligheid door je te richten op de ware aard van het Zelf. De golfbewegingen van je geest zullen tot bedaren komen. Alles is al in je aanwezig.’
– Amma